Inkoop- en verkoopfacturen
Binnen het ‘Inkoop- en verkoopfacturen’ programma kunnen er inkoop- en verkoopfacturen aangemaakt worden.
Een factuur bestaat uit 2 onderdelen, namelijk kop- en detailregels.
De volgende hoofdstukken behandelen de afzonderlijke opties in het programma.
1. Dagboek
Hier is het dagboek in te voeren waarmee de boeking aangemaakt dient te worden. Hierbij kan er gekozen worden uit alle dagboeken die met het programma ‘Grootboek’ > ‘Onderhoud dagboeken’ zijn aangemaakt en die de dagboeksoort ‘Inkoopboek’/’Verkoopboek’ hebben. Wanneer er een dagboek gekozen is dan wordt de omschrijving van dit dagboek automatisch ingeladen en getoond in het veld achter de zoekbutton.
Voor dit zoekveld zijn de punten op pagina ‘Standaard applicaties’ > ‘Zoekmethodes’ van toepassing.
2. Boekjaar
Hier kunnen alle boekjaren gekozen worden die zijn aangemaakt in het programma ‘Algemeen’ > ‘Onderhoud boekjaren en periodes’.
3. Periode
Hier kunnen alle periodes, voor het gekozen boekjaar, worden gekozen die zijn aangemaakt in het programma ‘Algemeen’ > ‘Onderhoud boekjaren en periodes’.
4. Boekstuk
Het boekstuknummer is bij inkoop- en verkoopfacturen gelijk aan het factuurnummer.
Het ‘Boekstuk’ invoer – en zoekveld kan op meerdere manieren gebruikt worden:
- Handmatig boekstuknummer ingeven
Er kan handmatig een boekstuknummer worden ingevoerd wanneer bij het gekozen dagboek ingesteld staat dat automatisch nummeren niet van toepassing is. Dit is in te stellen in het programma ‘Grootboek’ > ‘Onderhoud dagboeken’ met de checkbox ‘Automatisch nummeren’.
- Automatisch boekstuknummer bepalen
Er kan automatisch een boekstuknummer worden bepaald wanneer bij het gekozen dagboek ingesteld staat dat automatisch nummeren niet van toepassing is. Dit is in te stellen in het programma ‘Grootboek’ > ‘Onderhoud dagboeken’ met de checkbox ‘Automatisch nummeren’.
Het nummer wordt automatisch bepaald door het invoerveld leeg te laten en op de enter toets op het toetsenbord te drukken.
- Boekstuknummer zoeken
Door middel van het invoeren van een bestaand boekstuknummer, of door een druk op de zoekbutton, kan er gezocht worden naar een reeds bestaand boekstuknummer en zullen deze gegevens op het scherm worden getoond.
Voor dit zoekveld zijn de punten op pagina ‘Standaard applicaties’ > ‘Zoekmethodes’ van toepassing.
5. Crediteur/Debiteur
Hier kan de crediteur of debiteur worden ingegeven, afhankelijk van welke dagboeksoort er is gekozen. Voor dit zoekveld zijn de punten op pagina ‘Standaard applicaties’ > ‘Zoekmethodes’ van toepassing.
Het is mogelijk om binnen het ‘Inkoop- en verkoopfacturen’ de gegevens van de crediteur/debiteur aan te passen. Dit kan met de volgende button:
Hiermee wordt het ‘Crediteuren’ >’Onderhoud crediteuren’ of ‘Debiteuren’ >’Onderhoud debiteuren’ opgestart, waarbij de gekozen crediteur/debiteur wordt getoond.
Ook is het mogelijk om een nieuwe crediteur/debiteur aan te maken, dit kan met de volgende button:
Hiermee wordt het ‘Crediteuren’ >’Onderhoud crediteuren’ of ‘Debiteuren’ >’Onderhoud debiteuren’ opgestart, waarbij de mogelijkheid gegeven wordt een nieuwe relatie aan te maken.
Wanneer er een crediteur/debiteur wordt gekozen dan worden de adresgegevens van de relatie getoond op het scherm.
6. Factuurdatum
Hier is de factuurdatum in te voeren. Aan de hand van de ingevoerde datum wordt de koers van de gekozen valuta bepaald.
7. Vervaldatum
Hier is de vervaldatum van de factuur in te voeren.
8. Valuta/koers
Hier wordt de valuta getoond en de koers voor de ingegeven datum. De valuta wordt bepaald aan de hand van het ingevoerde dagboek. In het programma ‘Grootboek’ > ‘Onderhoud dagboeken’ kan de valuta van het dagboek worden aangepast.
9. Referentie
Hier wordt de referentie voor de boeking ingevoerd. Deze referentie wordt uiteindelijk verwerkt in het SEPA bestand dat wordt aangemaakt in de programma’s ‘Debiteuren’ > ‘Aanmaken incasso’s’ en ‘Crediteuren’ > ‘Aanmaken betalingen’.
10. Omschrijving
Hier kan de omschrijving voor de boeking worden ingevoerd. Deze wordt getoond op overzichten.
11. Order
Hier kan de order van de boeking worden ingevoerd. Deze wordt getoond op overzichten.
12. Dispuut
Wanneer de checkbox wordt aangevinkt dan kan er een dispuut op een factuur aangemerkt worden. Het is hierbij mogelijk om een omschrijving van het dispuut in te voeren.
13. Bedrag
Hier is het totale bedrag van de factuur in te voeren. Hiermee wordt het nog te boeken bedrag berekend. Onder dit bedrag is het betaalde bedrag te zien. Dit toont het precieze bedrag dat al betaald is van de factuur.
14. Betalingskorting/kredietbeperking
Hier kan de betalingskorting of kredietbeperking voor de factuur worden ingevoerd. Dit is afhankelijk van het feit of er voor de gekozen crediteur/debiteur kredietbeperking of betalingskorting van toepassing is. Wanneer beide niet van toepassing zijn dan is dit veld niet toegankelijk.
15. Bankrekeningnummer
Hier wordt het bankrekeningnummer getoond van de gekozen crediteur/debiteur. Dit is in te stellen in het programma ‘Crediteuren’ >’Onderhoud crediteuren’ of ‘Debiteuren’ >’Onderhoud debiteuren’.
16. Boekingsbedragen
Hier wordt het bedrag getoond dat geboekt moet worden om de boeking in evenwicht te brengen. Dit wordt automatisch aangepast wanneer er geboekt wordt. Ook wordt hier een uitsplitsing van geboekte BTW bedragen getoond.
17. Factuur inscannen
Het is mogelijk om documenten in te scannen en deze te koppelen aan een factuur. Wanneer er op de button ‘Factuur inscannen’ button wordt gedrukt dan wordt het scherm getoond waarmee documenten ingescand kunnen worden. De functionaliteit hiervan wordt beschreven op de pagina ‘Standaard applicaties’ > ‘Scannen’.
18. Muteer kop
Een boeking bestaat uit 2 onderdelen, namelijk kop- en detailregels. Wanneer de detailregels worden aangepast dan kan er op deze button worden gedrukt om de kopregel vrij te geven en deze aan te passen.
19. Muteer regels
Een boeking bestaat uit 2 onderdelen, namelijk kop- en detailregels. Wanneer de kopregel worden aangepast dan kan er op deze button worden gedrukt om de detailregels vrij te geven en deze aan te passen.
20. Grid
In het grid worden alle detailregels getoond. De kolommen in dit grid zijn afhankelijk van eerder gemaakte instellingen en de breedte van de kolommen kan per gebruiker worden ingesteld.
De volgende kolommen kunnen er in het grid gevonden worden:
- Grootboekrekening
Hier wordt de grootboekrekening van de detailregel ingevoerd. Voor dit zoekveld zijn de punten op pagina ‘Standaard applicaties’ > ‘Zoekschermen’ van toepassing. Wanneer er een grootboekrekening wordt gekozen dan wordt automatisch de omschrijving van deze grootboekrekening getoond.
- Omschrijving grootboekrekening
Hier wordt de omschrijving van de gekozen grootboekrekening getoond.
- Kostenplaats / Kostendrager
Wanneer er in ‘Voor alle bedrijven’ > ‘Onderhoud Administraties’ voor wordt gekozen om kostendragers en/of kostenplaatsen te gebruiken, dan kan er bij resultatenrekeningen een kostendrager en/of kostenplaats verplicht ingevuld worden. Voor dit zoekveld zijn de punten op pagina ‘Standaard applicaties’ > ‘Zoekschermen’ van toepassing.
- Inclusief/exclusief BTW
Hier wordt weergegeven of de gekozen BTW code inclusief of exclusief BTW is. Dit wordt weergegeven met ‘I’ voor inclusief en ‘E’ voor exclusief.
- BTW
Binnen deze dropbox zijn de BTW codes te kiezen die zijn ingegeven in het programma ‘Voor alle bedrijven’ > ‘Onderhoud BTW codes’.
Het boeken van BTW op een grootboekrekening die gekoppeld is aan een BTW code is niet mogelijk.
- Bedrag
Hier kan het bedrag van de detailregel worden ingevoerd.
- BTW bedrag
Hier wordt het BTW bedrag getoond.
- Omschrijving detailregel
Hier is de omschrijving voor de detailregel in te voeren.
Detailregels kunnen worden verwijderd met de verwijder button:
Aan het begin van de detailregel is te zien of de regel correct is ingevoerd. Dit wordt gedaan door middel van een status kolom:
- De regel is nog niet geheel correct ingevoerd. Wanneer de regel niet wordt aangepast zal deze worden verwijderd bij het sluiten van de factuur.
- De regel is correct ingevoerd en opgeslagen.
21. Navigatie
De navigatie buttons worden gebruikt om tussen de boekingen door te bladeren.
Voor deze buttons zijn de punten op pagina ‘Standaard applicatie’ > ‘Navigatie buttons’ van toepassing.
22. Standaard overzicht
De breedte van de kolommen in het grid is naar wens aan te passen. Wanneer er op de ‘Standaard overzicht’ button wordt gedrukt dan worden de instellingen voor de kolommen terugzet naar de standaardinstellingen.
23. Leeg nieuw boekstuk
Wanneer er op de ‘Leeg, nieuw boekstuk’ button wordt gedrukt dan gebeurt er het volgende:
- Het huidige boekstuknummer wordt opgeslagen.
- De invoervelden en het grid worden leeggemaakt.
- Er wordt een opvolgend nieuw boekstuknummer aangemaakt.
24. Leeg boekstuk
Wanneer er op de ‘Leeg boekstuk’ button wordt gedrukt dan gebeurt er het volgende:
- Het huidige boekstuknummer wordt opgeslagen.
- De invoervelden en het grid worden leeggemaakt.
Hierbij blijven de velden dagboek, boekjaar en periode gevuld met de waarden die reeds ingevoerd waren.
25. Leeg
Wanneer er op de ‘Leeg’ button wordt gedrukt dan gebeurt er het volgende:
- Het huidige boekstuknummer wordt opgeslagen.
- Alle invoervelden en het grid worden leeggemaakt.
26. Verwijder boekstuk
Wanneer er op de ‘Verwijder boekstuk’ button wordt gedrukt dan wordt het op het scherm getoonde boekstuk verwijderd.