Onderhoud administraties 2017-12-21T13:39:24+01:00

Onderhoud administratie

De gegevens die ingevoerd kunnen worden binnen het ‘Onderhoud administraties’ zijn van groot belang voor de werking van een administratie in het Finast softwarepakket.
Met dit programma worden bijvoorbeeld de adresgegevens, bankgegevens, standaard grootboekrekeningen, standaard dagboeken en specifieke opties voor een administratie binnen Finast vastgelegd.
De volgende hoofdstukken behandelen de afzonderlijke opties in het programma.

1. Administratie

onderhoud administraties - administratie

Met dit invoerveld kan de gewenste administratie gekozen worden.
Voor dit zoekveld zijn de punten op pagina ‘Standaard applicaties’ > ‘Zoekschermen’ van toepassing.

Bedrijfsgegevens

De bedrijfsgegevens omvatten de volgende invoermogelijkheden:

  • Naam
    Hier wordt de naam ingevoerd van de administratie. In de naam dient een ‘&’ teken te worden opgenomen.
    De letter die na dit teken staat zal als sneltoets worden gebruikt in het ‘Bedrijf’ > ‘Ander bedrijf kiezen’ scherm.
  • Adres + postcode/plaats
    Hier kan het bezoekadres voor de administratie worden ingevoerd.
  • Postadres + postcode/plaats
    Hier kan het postadres voor de administratie worden ingevoerd.
  • Standaard taal
    Hier is de standaard taal te kiezen die voor deze administratie geldt.
  • Telefoonnummer
    Hier kan het telefoonnummer voor de administratie worden ingevoerd.
  • Faxnummer
    Hier kan het faxnummer voor de administratie worden ingevoerd.
  • Email adres
    Hier kan het email adres voor de administratie worden ingevoerd.
  • Internetpagina
    Hier kan de internetpagina voor de administratie worden ingevoerd.
    Met de button die naast het invoerveld is geplaatst kan de webpagina opgeroepen worden.
    website button
  • Juridische naam
    Hier kan de juridische naam voor de administratie worden ingevoerd.
  • Oprichtingsdatum
    Hier kan de oprichtingsdatum voor de administratie worden ingevoerd.
  • Thema
    onderhoud administraties - achtergrondkleur
    Met deze instelling kan de achtergrondkleur voor het Finast worden ingesteld. Er kan worden gekozen uit een divers aantal kleurthema’s.
    Wanneer er op de gekleurde button wordt gedrukt dan wordt het volgende test scherm getoond.
    onderhoud administraties - test_panel
  • IBAN/BIC
    Hier kan het IBAN nummer en het BIC adres van de bankrekening worden ingevoerd. Het is mogelijk om twee verschillende bankrekeningen op de geven. Het eerste rekeningnummer kan bij IBAN/BIC (1) ingevuld worden en het tweede rekeningnummer bij IBAN/BIC (2).
  • K.v.K. nummer + plaats
    Hier kan het Kamer van Koophandel nummer en plaatst worden ingevoerd.
  • BTW nummer
    Hier kan het BTW nummer van de administraties worden ingevoerd.
    Met de checkbox achter het invoerveld kan het btw-nummer verplicht worden gesteld bij debiteuren.

3. Standaard grootboekrekeningen

onderhoud administraties - initialisatie grootboekrekeningen

Hier worden de volgende standaard grootboekrekeningen ingegeven:

4. Financiële gegevens

onderhoud administraties - bankgegevens

Hier kunnen de volgende financiële gegevens van de administratie worden ingevoerd:

  • Bankrekening + banknaam
    Hier kan het bankrekeningnummer en de naam van de bank worden ingevoerd.
    Het is mogelijk om twee verschillende bankrekeningnummers op te geven.
  • IBAN + Swistadres
    Hier kan het IBAN nummer en het Swiftadres van de bankrekening worden ingevoerd.
    Het is mogelijk om twee verschillende bankrekeningnummers op te geven.
  • VAR nummer
    Met een druk op de button verschijnt er een nieuw venster.
    Hier kan het VAR nummer van de administratie worden ingevoerd.
  • Incassant ID
    Hier kan het incassant ID van de administratie worden ingevoerd.
  • Incassant naam
    Hier kan de incassant naam van de administratie worden ingevoerd.

5. Standaard dagboeken

onderhoud administraties - dagboek instellingen

Hier worden de volgende standaard dagboeken ingegeven:

6. Omzetbelasting aangifte

onderhoud administraties - omzetbelasting

Met deze dropbox kan er worden gekozen of de belastingaangifte per maand, per kwartaal of per jaar dient te worden ingegeven. Deze instelling heeft effect op het te kiezen tijdvak in het programma ‘Grootboek’ > ‘BTW aangifte’.

7. Afschrijving frequentie

onderhoud administraties - afschrijving-frequentie

Met deze dropbox kan er worden gekozen of de afschrijving frequentie per week, per maand, per kwartaal of per jaar is.

 

Dit is een niet functioneel testscherm waarin te zien zien is hoe de gekozen kleur eruit ziet.

9. Directory mappen

onderhoud administraties - mapinstellingen

Er zijn een aantal directory mappen in te stellen die als standaard locatie worden gebruikt om bestanden in op te slaan.
Dit zijn de volgende directory mappen:

  • ICP aangifte map
    De ICP aangifte map wordt gebruikt bij het opslaan van de icp aangifte. Deze kan worden aangemaakt binnen het programma ‘Grootboek’ > ‘BTW aangifte’.
  • Sjablonen map
    De sjablonen map wordt gebruikt bij het aanmaken van het jaarrekening overzicht. De Word-sjablonen die in de map staan kunnen worden gekozen, en gebruikt, in het programma ‘Grootboek’ > ‘Afdrukken jaarrekening’.
  • Incasso map
    De incasso map wordt gebruikt in het programma ‘Debiteuren’ > ‘Aanmaken incasso’s’. In deze map wordt het incassobestand opgeslagen.
  • Betalingen map
    De incasso map wordt gebruikt in het programma ‘Crediteuren’ > ‘Aanmaken betalingen’. In deze map wordt het betaling bestand opgeslagen.
  • Documenten map
    Deze map wordt gebruikt als standaard locatie voor het opslaan van pdf bestanden. Wanneer het scherm wordt getoond om een pdf bestand op te slaan, dan zal de gekozen map als eerste worden getoond.

Voor alle bovenstaande opties geld dat wanneer er een locatie wordt ingegeven die niet bestaat, de achtergrondkleur van het invoerveld oranje wordt gemaakt:
onderhoud administraties - onjuiste-dir

10. Toeslag/korting

onderhoud administraties - toeslag-korting

Met deze optie wordt bepaald of er binnen de administratie wordt gewerkt met kredietbeperking of betalingskorting. Ook zijn hier de betaaldagen en het percentage in te vullen.
Deze gegevens worden automatisch gebruikt binnen Finast.

11. Kostendragers/kostenplaatsen

onderhoud administraties kostendrager-plaats

Deze optie bepaalt of er gebruik wordt gemaakt van kostendragers en/of kostenplaatsen.
Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van kostendragers of kostenplaatsen, dan zullen programma’s als
‘Voor alle bedrijven’ > ‘Onderhoud kostendragers en kostenplaatsen’ en ‘Algemeen’ > ‘Budgetten kostenplaaten’
hierop worden aangepast.
Wanneer ervoor wordt gekozen om geen gebruik te maken van kostenplaatsen/kostendragers dan zijn deze programma’s niet te gebruiken.

Ook kan hier worden gekozen of kostenplaatsen bij verlies- en winst rekeningen en balans rekeningen kunnen worden gebruikt, of alleen bij verlies- en winst rekeningen.

12. Lengte boekstuknummers

onderhoud administraties - lengte boekstuk

Met deze optie worden de maximale lengtes van boekstuknummers ingevoerd.
Boekstuknummers worden aangemaakt tijdens het boekingsproces en zijn binnen de boekingsprogramma’s in te voeren.

13. Omschrijving op boekingsregel

onderhoud administraties - omschrijving op boeking

Met deze optie kan er gekozen worden wat er standaard in de omschrijving van een inkoop/verkoop boekingsregel wordt ingevuld. Meerdere checkboxen kunnen worden aangevinkt in dit geval.
Er kan worden gekozen uit de volgende keuzes:

  • Zoekcode debiteur/crediteur
  • Naam debiteur/crediteur
  • Omschrijving factuur

14. Ouderdom van factuur bepalen

onderhoud administraties - ouderdom factuur

Deze instelling bepaalt of er in het programma ‘Debiteuren’ > ‘Ouderdomsanalyse’ en
‘Crediteuren’ > ‘Ouderdomsanalyse’ standaard van de vervaldatum, of van de factuurdatum uit moet worden gegaan.

15. Extra instellingen

onderhoud administraties - checkboxen

Met de ‘Extra instellingen’ zijn de volgende items in te stellen:

16. Dag intervallen

onderhoud administraties - dagintervallen

De dag intervallen zijn voor de volgende programma’s van toepassing:

17. Velden overslaan in boeken schermen

onderhoud administraties - omschrijving op boeking

Met deze optie is het mogelijk om bepaalde velden over te slaan met de Tab toets op het toetsenbord, binnen de boekingsprogramma’s.

18. Administratie optie buttons

Onderhoud adressen - record_buttons

De administratie optie buttons (ook wel record optie buttons genoemd) hebben verschillende functies.
Voor deze buttons zijn de punten op pagina ‘Standaard applicatie’ > ‘Record optie buttons’ van toepassing.

19. Navigatie

nav buttons

De navigatie buttons worden gebruikt om tussen de adressen door te bladeren.
Voor deze buttons zijn de punten op pagina ‘Standaard applicatie’ > ‘Navigatie buttons’ van toepassing.